marketing & communicatie 

Hashtags #WHY? #HOW? #WHAT?

door | jan 15, 2021 | Marketing

Social media hashtags gebruiken kan lastig zijn. Want hoeveel gebruikt u er? Wat is een goede hashtag? Heeft het plaatsen van een zelfverzonnen hashtag in uw bericht zin? Lees dit artikel en in 2 minuten weet u al veel meer.

Waarom hashtags gebruiken?

Woorden met het # teken zijn vindbaar of eigenlijk zoekbaar op social media kanalen. Vaak is er een relatie met uw functie, branche, community, campagne of onderwerp.

Als u bijvoorbeeld #bouw onder uw bericht zet dan verschijnt uw bericht op de pagina voor die hashtag. Zoek bijvoorbeeld in LinkedIn op #bouw en u ziet alle berichten van alle partijen die ook #bouw in hun bericht hebben geplaatst.

Met hashtags kunt u meer volgers krijgen. Mensen kunnen er namelijk voor kiezen een hashtag te volgen. #bouw heeft momenteel 14.565 volgers. Veel volgers zien dus berichten met deze hashtag in hun feed. Ook de berichten met #bouw van bedrijven die ze nu nog niet volgen.

Met hashtags kunt u ook een online community opbouwen. Denk aan ‘branded hashtags’. Grote voorbeelden zijn #ShareACoke van Coca-Cola. En #playinside van Nike. Toen het sporten veranderde in 2020 gebruikte Nike deze hashtag om mensen te motiveren en actief te blijven in hun huis.

Welke hashtags?

RELEVANT > Belangrijk is hashtags te gebruiken die relevant zijn voor het bericht. Stel het bericht gaat over ‘bouwen van een ziekenhuis’ dan zouden logische hashtags kunnen zijn #bouwen, #ziekenhuis, #bouwproject en/of #utiliteitsbouw. U stelt eerst een top 5 op. Vervolgens kijkt u wat concurrenten doen en laat u zich inspireren via zogeheten hashtag-zoekmachines. Die genereren gerelateerde, vergelijkbare of gecombineerde hashtags op basis van uw ingevoerde trefwoorden. Kijk eens op Tagsfinder en All Hashtag.

VOLDOENDE VOLGERS > Een tweede belangrijke factor is het aantal volgers van een hashtag. Het heeft geen enkele nut zelf een hashtag te verzinnen zoals #beginjedagvandaagmetnieuweenergie. Deze hashtag heeft namelijk 0 volgers en wordt nauwelijks gebruikt in berichten.

Kies in beginsel voor een hashtag die al bestaat, relevant is en voldoende volgers heeft!

Hoeveel hashtags?

De grootste interactie blijkt uit onderzoek met 4 of 5 hashtags te zijn. TrackMaven (nu Skyword) heeft in 2016 meer dan 65.000 berichten van merken op Twitter, Instagram en Facebook geanalyseerd. Het rapport bevat het beste aantal hashtags en de beste hashtag-lengte voor elk social media-platform. Ook al is het een wat oud onderzoek, het geeft een goede richtlijn.

Samen bepalen we de ultieme hashtagstrategie!

Hulp nodig bij het toepassen van social media hashtags? Bel 030 666 30 93 of mail naar welkom@anthill.nl