marketing & communicatie 

Leiderschap in tijden van COVID-19

door | aug 21, 2020 | Marketing

We kunnen nu wel concluderen dat we de effecten van COVID-19 langer zullen voelen dan gehoopt. Voor (marketing)directeuren en eigenaren van bedrijven heb ik 4 eye-openers: vertraag, laat los, wees dankbaar en wees empatisch. We zitten niet allemaal in hetzelfde schuitje.

1. Vertraag en ontdek wat er echt toe doet

In deze tijden van onzekerheid kunt u de fout maken om u mee te laten sleuren in negativiteit of te verlammen. Maar deze ‘tegenslag’ kunt u ook zien als een uitdaging. Bedenk nieuwe manieren waarmee u problemen aankunt. Ontdek opnieuw wat er voor u en uw bedrijf echt toe doet! Neem afstand en de tijd om kansen te zien die uw bedrijf kunnen laten groeien of positief veranderen. Een crisis is bij uitstek het moment om terug naar de kern te gaan.

2. Laat los wat niet meer werkt

‘We hebben het altijd zo gedaan’ is de manier waarop bedrijven nu ten onder gaan. Dit is de tijd om met slim denken en innovatie uw bedrijf overeind te houden. En tegelijkertijd te leren hoe u klanten op alternatieve manieren van dienst kunt zijn! Er is nu een dringende noodzaak om te veranderen. En het mooie is dat dit nu ook veel sneller lijkt te gaan. De meest verrassende innovaties manifesteren zich nu al soms binnen enkele dagen.

3. Ontdek het sneeuwbaleffect van dankbaarheid

Juist in gespannen en moeilijke tijden is het enorm krachtig om uw dankbaarheid te uiten. Laat merken hoeveel u bepaalde inspanningen van mensen waardeert. Of hoe dankbaar u bent dat u mag blijven werken en/of leveren aan uw klanten. Want juist nu merken we allemaal hoezeer we elkaar nodig hebben. En door de drukte of stress vergeten we hier aandacht aan te geven. Voorbeeldgedrag van een leider is hierbij belangrijk. Als u meer dankbaarheid toont, voelen mensen zich enerzijds meer gewaardeerd. Maar ze laten zelf ook gemakkelijker dankbaarheid toe en tonen dit zelf ook weer meer. Dit sneeuwbaleffect heeft invloed op de sfeer in uw team, de hele organisatie en niet te vergeten op uw klanten! Een dankbare klant, brengt u nieuwe duurzaam dankbare klanten.

4. Geef leiding met empathie en begrip

Wees bewust dat niet iedereen in hetzelfde schuitje zit. Iedereen beleeft de coronacrisis anders. Dat geldt voor klanten, medewerkers, collega’s en leveranciers. Ieder van ons zal op zijn eigen manier uit deze storm komen. Er zullen winnaars en verliezers zijn en heel veel daartussen in. Kijk verder dan dat wat u op het eerste gezicht ziet en pas daar uw handelen op aan.

Zullen we samen het anker uitgooien?

Wilt u deze periode gebruiken om iets waardevols te creëren voor uw bedrijf? Zullen we dan samen een keer vertragen en uw bedrijf van een afstand bekijken? Ik ben benieuwd naar de ‘verborgen schatten’ en kansen in uw bedrijf. Mijn doel is om deze samen boven water te krijgen en ideeën aan te reiken. Bel direct met Elise de Groot op 06 – 294 54 166. Of stuur een mail naar elise@anthill.nl.